Prowadzisz autohandel? Importujesz samochody inne pojazdy?
Kupiłeś za granicą samochód na potrzeby własnej działalności gospodarczej?
Handlujesz motocyklami, skuterami lub maszynami rolniczymi, które pochodzą z zagranicy?
A może prowadzisz sklep z rowerami, które kupiłeś zagranicą?
Oto 7 najważniejszych obowiązków, o których musisz wiedzieć:
- Zapewnienie sieci zbierania pojazdów
Firma, która importuje samochody z zagranicy, podobnie jak producent samochodów ma obowiązek zapewnienia sieci zbierania pojazdów.
Wielkość sieci zbierania pojazdów uzależniona jest od liczby pojazdów wprowadzanych w ciągu roku na terytorium kraju.
Na przykład w przypadku, gdy importowanych jest nie więcej niż 1000 pojazdów w ciągu roku Przedsiębiorca ma obowiązek utworzyć sieć obejmującą co najmniej trzy stacje demontażu lub punkty zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedną stację demontażu, położone w różnych miejscowościach na terytorium kraju.
Jest jednak łatwiejsze rozwiązanie – można dołączyć do istniejącej już sieci. Wystarczy zawrzeć umowę z firmą, która już utworzyła sieć zbierania pojazdów.
Co ważne, gdy importer samochodów nie zapewnił sieci zbierania pojazdów przez okres od 21 dni w ciągu roku kalendarzowego ma obowiązek wyliczyć i uiścić opłatę za brak sieci:
- opłatę stałą za brak sieci zbierania pojazdów – 12 000 zł,
oraz dodatkowo
- 12 zł za brak jednej stacji demontażu lub jednego punktu zbierania pojazdów w ciągu roku kalendarzowego za każdy pojazd wprowadzony na terytorium kraju w tym roku kalendarzowym.
Firma jest zwolniony z opłaty za brak sieci, jeżeli nie zapewniła sieci przez okres nie dłuższy niż 21 dni w ciągu roku kalendarzowego.
- Opłata produktowa za wprowadzenie do obrotu opon, akumulatorów, baterii, olejów i preparatów smarowych
Ze względu na fakt, że częściami składowymi importowanych pojazdów są m.in. oleje, preparaty smarowe, opony, akumulatory oraz baterie – firma importująca pojazdy ma obowiązek rozliczyć również ww. części.
Importując motocykle także należy rozliczyć opony, oleje i akumulatory, z kolei w przypadku rowerów będą to jedynie opony.
Można przyjąć, że w jednym samochodzie osobowym znajdują się:
- cztery opony o łącznej wadze 32 kg,
- 5 l oleju,
- akumulator o wadze 15 kg,
- dwie baterie guzikowe w kluczykach o masie 0,004 kg,
Obowiązek ten możesz wykonać na dwa sposoby:
- uiszczając należną opłatę produktową na rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego
- przekazać realizację ustawowych obowiązków organziacji odzysku (na podstawie umowy)
3. Rejestracja w BDO
Przedsiębiorca przed rozpoczęciem działalności polegającej na wprowadzaniu do obrotu pojazdów, baterii i akumulatorów lub produktów (opon, olejów, preparatów smarowych) ma obowiązek uzyskać wpis do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).
3. Uiszczenie opłaty rocznej za BDO
Wprowadzający zobowiązani są do uiszczenia do końca lutego każdego roku opłaty rocznej za wpis BDO. Należną kwotę wnosi się na konto urzędu marszałkowskiego właściwego dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania.
Od 2025 roku wysokość opłaty rocznej wynosi:
- 200 zł – dla mikroprzedsiębiorców,
- 800 zł – dla pozostałych przedsiębiorców.
4. Umieszczanie numeru BDO na dokumentach
Jako podmiot wprowadzający produkty w opakowaniach masz obowiązek zamieszczać swój numer BDO na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością. Zgodnie z interpretacją Ministerstwa, dokumentami, na których powinien znaleźć się numer BDO są: faktury, paragony fiskalne, umowy kupna sprzedaży, sprawozdania, karty przekazania odpadów oraz ewidencja odpadów.
5. Ewidencja
Przedsiębiorca importujący pojazdy ma obowiązek prowadzenia ewidencji obejmującej dane dotyczące:
- ilość importowanych aut
- rodzaj i masę baterii i akumulatorów
- rodzaj i masę opon
- ilość oleju smarowego w pojazdach
6. Sprawozdawczość
Na podstawie prowadzonej ewidencji, importer zobowiązany jest składać roczne sprawozdanie o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi. Sprawozdanie należy złożyć do 15 marca za rok poprzedni za pośrednictwem systemu BDO.